- 5 TIPS UNTUK KEMBALIKAN SEMANGAT YANG HILANG – elsajida.com
s

Diari Elsajida

  • 5 TIPS UNTUK KEMBALIKAN SEMANGAT YANG HILANG
  • Post author
    ANIS AMALINA
  • empowering muslimahTips

5 TIPS UNTUK KEMBALIKAN SEMANGAT YANG HILANG

Lumrah kehidupan kita di dunia, akan ada masanya kita rasa semangat kita seperti berada di puncak tetapi akan ada masanya juga kita sering kali rasa terbeban dengan masalah dalam kehidupan.

Kak Anis pun begitu juga, pernah beberapa ketika masa study dulu, Allah Taala menguji Kak Anis dengan ujian yang bagi Kak Anis sangat hebat. Salah satunya masa SPM dulu.

Bayangkan lagi 4 hari nak SPM, nota sejarah Kak Anis hilang masa duk kemas meja sempena SPM. 

Total.


Lost.


Ntah.


Kemana.

Nota kita yang 2 tahun kita pegang bawa kesana sini, kita selalu depend on, dah siap buat nota kaki kalau ada add on nota terbaru tetiba hilang sekelip mata.

Memang time tu rasa macam gelap kejap dunia. Tak semangat nak sit exam untuk paper lain time tu. 

Memang rasa macam putus asa sangat.
Semangat Kak Anis hilang terus padahal lagi beberapa hari je nak SPM.

Itu salah satunya.

Jadi apa yang Kak Anis buat masa tu untuk pulihkan kembali semangat yang makin jatuh tu?

1) Menangislah!

Ya! Inilah yang Kak Anis akan buat. Bila semangat jatuh, Kak Anis akan menangis dulu. Menangis itu langsung tidak salah, ianya adalah sebuah perasaan emosi yang Allah izinkan untuk kita rasa. Tapi harus diingat, menangis harus sekejap saja. Lepas selesai menangis, bersihkan diri, ambil wudhu dan terus bangun. Waktu nota Kak Anis hilang dulu kan, berbakul bakul menangis. 

2) Keluar jumpa orang 

Bila kita rasa lemah semangat dan sedih dah tentu nature kita akan lebih mudah rasa terpuruk dan nak rasa terperuk saja kan. Jadi apa kata selesai kita menangis, terus bangkit dan keluar dari rumah, jumpa orang ramai dan berbual. Kalau taknak berbual pun langkahkan kaki ke tempat yang ramai orang.

Sebab bila kita bersosial , kita akan dapat vibes daripada  orang sekeliling. Setiap individu memang akan ada vibes positif dan negatif. Kalau kita berada dalam kelompok mereka yang positif maka yang positif lah yang akan kita tarik, Begitulah juga sebaliknya. InsyaAllah itu juga dapat membantu menaikkan kembali semangat kita yang hilang.

3) Bersenam

Siapa yang rasa lemah semangat, bangkitlah menuju ke taman taman yang ada. Tak perlu lari laju pun, berjalan laju pun dah kira okay sangat. Bila kita bersenam ni automatik segala rongga dan bahagian tubuh badan kita akan aktif. Jadi kita tak sempat nak "layan" rasa lemah, lemau dan sedih. Kalau taknak pergi taman, buka je youtube dan carilah pautan untuk aerobik, zumba atau apa saja jenis senaman yang bantu menaikkan mood korang. Cubalah!

4) Buat perkara yang kamu suka

Lain orang lain kesukaannya kan. Ada yang suka melukis, ada yang suka memasak, ada yang suka jungle trekking dan macam macam lagi. Kalau kamu merasa hilang semangat, buat lah perkara yang kamu suka. It really works tau!

5) Cari solusi

Ni adalah point yang paling penting. Bila kita dah tahu semangat kita merundum, lepas dah buat semua steps kat atas ni, teruslah bertindak dan cari solusi.

Contoh macam kes Kak Anis tadi, apa yang Kak Anis buat (sampai sekarang masih ingat), Kak Anis pergi jumpa semua kawan kawan, ambil nota dorang, photostate  terus highlight point penting dan refresh balik semua nota kaki yang pernah Kak Anis tulis dulu. Semua ni Kak Anis buat dalam masa 3-4 hari tu.  Memang dahsyat sangat time tu (tau je lah nota f4 dan f5 tu banyak mana kan hehe)  sampai terlupa ada banyak lagi paper penting time tu.


Setelah melalui beberapa episod perjalanan kehidupan baru Kak Anis sedar yang kadang kala dalam hidup ni ada masanya memang  kita perlu merasa zaman kejatuhan , zaman kegagalan , zaman yang penuh dengan liku masalah.

Supaya apa?

Supaya.. diri ini lebih mensyukuri nikmat tuhan.

Supaya kita sempat untuk tarik handbrake dan refleks balik tentang semua apa yang kita buat.


Kita akan  lebih memahami frasa makna " bersusah susah dulu bersenang senang kemudian"


Kita akan rasa lebih siap untuk menuju masa depan

Dan sentiasa percaya setiap ujian semangat yang hilang tu pasti Allah Taala akan kurniakan pelangi setelahnya.

Masa amik result SPM dulu, memang first result yang Kak Anis nak cek adalah paper sejarah! Berdebar sangat sangat.

Alhamdulillah memang unexpected sangat bila tengok result, syukur sangat semuanya Allah permudahkan time tu ;)





Love,
Kak Anis

  • Post author
    ANIS AMALINA
  • empowering muslimahTips

Comments on this post (0)

Leave a comment

Liquid error: Could not find asset snippets/quantity-breaks-now.liquid